De HAT-studie

Onderzoek naar een nieuwe behandeling bij langdurige achillespeesklachten  

Oefentherapie achillespees

Waarom oefentherapie?
Oefentherapie is zinvol bij een overbelastingsblessure van de Achillespees. In de eerste fase van de oefentherapie wordt er gestreefd naar een vermindering van pijnklachten. In de volgende fase wordt de kracht van de kuitspieren voorzichtig opgebouwd. Daarna zullen de peescellen worden gestimuleerd om meer peesvezels te gaan produceren met excentrische oefentherapie.

Klachten tijdens oefentherapie?
De oefeningen mogen spierpijn opwekken, maar tijdens de oefeningen mag er slechts lichte gevoeligheid zijn. Op een schaal van 0 tot 10, waarbij 0 punten geen pijn betekent en 10 punten maximaal denkbare pijn, mag 3 punten worden geaccepteerd tijdens en/of na de oefeningen. Als de oefeningen meer pijn opwekken die na het uitvoeren van de oefeningen nog aanwezig zijn, dan moeten de oefeningen lichter worden gemaakt door minder herhalingen te doen en/of het gewicht te verlagen. Als dit onvoldoende helpt, dan moet die specifieke oefening tijdelijk worden gestaakt. Het is dan wel verstandig om de oefeningen te blijven doen die wel mogelijk zijn zonder pijn op te wekken.

Opbouw van de oefentherapie
Voorheen was het altijd gebruikelijk om de oefeningen zo zwaar mogelijk te maken en om met pijn te oefenen. Recentere onderzoeken laten echter zien dat een geleidelijke opbouw effectiever is voor de pijnvermindering. Door de geleidelijke opbouw wordt de kans op een terugkeer van klachten zo klein mogelijk gehouden en dit zorgt ervoor dat de snelheid van het herstel zo snel mogelijk verloopt. De oefentherapie is in 4 verschillende fasen opgebouwd. Fase 1 duurt 1 tot 2 weken en bevat voornamelijk oefeningen om de beweeglijkheid van de enkel te verbeteren en isometrische krachtoefeningen waarbij de spier kracht levert maar dezelfde lengte behoudt. Fase 2 duurt 1 tot 4 weken en bevat voornamelijk concentrische oefeningen, waarbij de spier verkort tijdens het leveren van kracht. Fase 3 duurt 1 tot 10 weken en bevat voornamelijk excentrische oefeningen, waarbij de spier kracht moet leveren en tegelijkertijd verlengt. Dit zijn zware  oefenvormen voor de spier en pees. Zoals bovenstaand te lezen is, is de duur van de oefentherapie heel variabel. Het kan zijn dat het dagelijkse oefenprogramma binnen 3 weken is afgerond en het kan 24 weken duren. Dit hangt af van de hoeveelheid klachten die tijdens en na de oefeningen wordt ervaren. Meer pijn tijdens de oefeningen of meer ochtendstijfheid na de oefeningen zijn tekenen om de oefeningen lichter te maken (lager aantal herhalingen, minder series uitvoeren of het gewicht verlagen).

Oefeningen fase 1 (week 1-2)    

1.     Isometrische kracht kuitspieren (gestrekte knie)

 


 2.     Isometrische kracht kuitspieren (gebogen knie)

 



  3.     Pendeloefeningen enkel

 


Oefeningen fase 2 (week 2-5)

1. Concentrische kracht kuitspieren (gestrekte knie)

 


2. Concentrische kracht kuitspieren (gebogen knie)

 

 


Oefeningen fase 3 (week 3-24)

1. Teenstand op traptrede (gestrekte knie)


 

2. Teenstand op traptrede (licht gebogen knie)

 


Hoe verder ?   
Nadat dit opbouwende oefenschema afgerond. Het is daarna niet meer noodzakelijk om dagelijks de oefeningen te doen. Het kan wel zinvol zijn om preventieve oefeningen te blijven doen. Na dit 3 tot 24 weken durende oefenschema kunnen de oefeningen van fase III als onderhoud 3 maal per week worden uitgevoerd.